Milyen végzettség és feltételek szükségesek egy büfé üzemeltetéséhez 2025-ben?

Melyik fázisban vagy éppen?

 § Cégalapítás §

A büfé üzemeltetése vonzó vállalkozási lehetőség, hiszen egy saját vendéglátóhely létrehozása sokak álma. Valószínűleg te is azért vagy itt, mert szeretnél egy büfét nyitni, de nem tudod pontosan, hogy milyen végzettség kell hozzá, vagy, hogy egyáltalán, mi szükséges ahhoz, hogy elindulj ezen az úton.
Megnyugtatunk! Jó helyen jársz! A „Milyen végzettség és feltételek szükségesek egy büfé üzemeltetéséhez 2025-ben?” cikkben összeszedtünk neked minden fontos információt, hogy semmi ne maradjon ki.
Először is készítettünk neked egy gyors checklist-et, hogy lásd a vázát, hogy mire lesz szükséged. Viszont arra buzdítunk, hogy mindenképpen olvasd végig a cikkünket, mert a felsoroláson kívül jóval több információval készültünk benne.

  1. Bejelentésköteles kereskedelmi tevékenység
  2. Kell pénztárgép
  3. Üzemorvos (1 fő alkalmazottól vagy alkalmilag bejelentett embertől)
  4. Munkahelyi kockázatelemzés (1 fő alkalmazottól vagy alkalmilag bejelentett embertől)
  5. Kémiai kockázatelemzés
  6. Egyéni védőeszközök juttatásának rendje (1 fő alkalmazottól vagy alkalmilag bejelentett embertől)
  7. Veszélyes anyagok bejelentése (tisztítószerek is annak számítanak)
  8. HACCP dokumentáció
  9. Érintésvédelmi minősítő irat | Érintésvédelmi felülvizsgálat
  10. Tűzvédelmi szabványossági felülvizsgálat | Erősáramú berendezések felülvizsgálata | Tűzvédelmi minősítő irat
  11. Tűzvédelmi oktatás
  12. Munkavédelmi oktatás
  13. Mentőláda
  14. Tűzvédelmi készülék (Poroltó)
  15. Táblák kihelyezése
    1. Kijárat
    2. Tűzvédelmi készülék jelzése
    3. Mentőláda jelzése
    4. Tűzeseti főkapcsoló jelzése
    5. Segélyhívó számok
  16. Egyéb dolgok, amiket ki kell helyezni: Vásárlók könyve, pénztárgép száma
  17. Zajkibocsátási határérték (ha zenét szolgáltatsz, akár rádió, háttérzene, stb.)

Jelentkezz online tanácsadásra!


Milyen végzettség szükséges a büfé üzemeltetéséhez?

Rögtön az elején térjünk is rá, az egyik legtöbbet feltett kérdésre: kell-e, és ha igen, milyen végzettség ahhoz, hogy büfét tudj üzemeltetni?

Nos, alapvetően egy étterem nyitásához nem kötelező neked személy szerint rendelkezni vendéglátóipari végzettséggel, ha műszakonként legalább egy, megfelelő szakképesítéssel rendelkező munkatársat alkalmazol.

Azonban, ha te magad végzed egyedül a tevékenységet, akkor a következő szakképesítések szükségesek a meleg és hideg ételek és italok elkészítéséhez:

  • Szakács vagy szakácssegéd
  • Szakács szaktechnikus
  • Vendégtéri szaktechnikus
  • Cukrász
  • Diétás szakács

Itt viszont jön egy kis csavar, mert ahhoz, hogy ezeket az elkészített ételeket és italokat fel is szolgálhasd, ahhoz más végzettség szükséges:

  • pincér vagy pincérsegéd
  • vendégtéri szaktechnikus vagy szakember

Egy korábbi jogszabály alapján egyéb végzettség is elfogadható, mint például gyorséttermi és ételadó, étkezdés, mixer, stb.

VISZONT!

A büfé üzemeltetése egy különleges helyet foglal el az éttermi szektoron belül, és más szabályozások vonatkoznak rá. Ugyanis NEM SZÜKSÉGES végzettség sem neked, sem az alkalmazottaknak abban az esetben, ha csak az alábbi termékeket készíted el a büfédben és szolgálod fel a vendégeidnek:

FONTOS!

Jelentkezz online tanácsadásra!

Ha a kínálatodban a fentieken túl más is megtalálható, akkor már étteremnek minősül a vállalkozás és a fent leírt és előírt szakképesítések vonatkoznak rá. Arra is figyelj, hogy milyen besorolást adsz a vállalkozásodnak, mert ha étteremként regisztrálod, akkor megint csak figyelembe kell venned az előírt végzettséget.

Működési engedély vagy bejelentés?

Az első nagy téma után jöjjön egy kis adminisztrációs információ. Sokan tévesen azt hiszik, hogy a működési engedély és a bejelentési kötelezettség ugyanaz, de ez nincs így!

Büféd esetében elegendő „csak” bejelentened a vállalkozásodat a helyi önkormányzatnál, ahol a büfédet fogod üzemeltetni. Ehhez nincs másra szükséged, csak ügyfélkapus regisztrációra és máris be tudod jelenteni a https://epapir.gov.hu/ oldalon. Ezzel a te részedről készen is van az adminisztráció. A hivatalban leellenőrzik az adatok, és általában 30 napon belül ki is szoktak menni a helyszínre, hogy mindent úgy találnak-e, mint ahogy a bejelentésben szerepelt.

Működési engedélynél viszont dönthetnek úgy, hogy nem engedélyezik a tevékenységedet, tehát ott még egy döntést meg kell várni, hogy a hivatalnokok mit válaszolnak.

Ha nincs kedved a bejelentéssel foglalkozni, akkor szívesen segítünk benne és minden adminiszrációs terhet leveszünk a válladról.

Egyedül leszel vagy lesz alkalmazottad?

Érdemes már az elején átgondolnod, hogy egyedül fogod-e irányítani a büfét, vagy alkalmazottat (vagy segítő családtagot) is bevonsz a munkába. Ez több szempontból is lényeges.

Az egyik ilyen a munkahelyi kockázatelemzés, amelynek célja, hogy egy erre képzett szakember átvizsgálja a munkakörülményeket, és javaslatokat tesz a biztonságos munkavégzés érdekében. Erre akkor van szükség, ha legalább egy bejelentett alkalmazottad van! Ne feledd, hogy az alkalmi munkavállaló bejelentése is alkalmazottnak számít, tehát ebben az esetben is szükséges a kockázatelemzés.

Ha alkalmazottat veszel fel, üzemorvosi vizsgálatra is szükség lesz. Mivel élelmiszerrel dolgozol majd, mindenkinek rendelkeznie kell érvényes foglalkozás-egészségügyi vizsgálattal.

És mivel élelmiszerről van szó (és egyébként is), különösen fontos, hogy a megfelelő higiéniai környezetet biztosítsd. Ehhez olyan tisztítószereket használj, amelyek tartalmaznak megfelelő mennyiségű fertőtlenítő hatóanyagot (a bio tisztítószerek nem alkalmasak erre!). Fontos, hogy ezek a szerek veszélyes anyagnak minősülnek, ezért be kell jelentened őket a Nemzeti Népegészségügyi Központnak (NNK).

Elengedhetetlen: a HACCP rendszer

A „Milyen végzettség és feltételek szükségesek egy büfé üzemeltetéséhez 2025-ben” cikk fő eleme a HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), amely egy olyan élelmiszerbiztonsági szabályrendszer, amelynek célja az élelmiszerrel kapcsolatos veszélyek megelőzése. Büfé üzemeltetéséhez elengedhetetlen, hogy a tulajdonos vagy egy alkalmazott ismerje ezt a rendszert, hiszen ez biztosítja az ételek biztonságos elkészítését és tárolását.

Mit jelent a HACCP rendszer alkalmazása a büfédben?

Kritikus kontrollpontok meghatározása:

A kritikus kontrollpontok azok az élelmiszer-előállítási és -értékesítési fázisok, amelyek kulcsfontosságúak az élelmiszerbiztonság szempontjából. Például:

Hőkezelés: Ha grillezett húsokat vagy sült kolbászt kínálsz, akkor a megfelelő hőmérséklet elérését és fenntartását folyamatosan ellenőrizni kell. A húsokat mindig a megfelelő hőmérsékletre kell sütni, hogy elkerüld a bakteriális fertőzéseket.

Tárolás: A frissen készült termékeket megfelelő hőmérsékleten kell tárolnod, hogy megelőzd az ételmérgezést okozó mikroorganizmusok szaporodását. A hidegtárolásnak is kiemelt szerepe van, például a hűtött szendvicsek vagy italok esetében.

Fertőtlenítés: A büfé takarítási és fertőtlenítési rendjét szigorúan be kell tartanod, hogy elkerüld a keresztszennyeződést, különösen olyan ételek esetében, amelyek nyers és főtt alapanyagokat is tartalmaznak.

Nyomon követhetőség:

A büfédben forgalmazott termékek minden egyes lépését nyomon kell követni. Például, ha egy beszállítótól rendelsz húskészítményeket, akkor ezek származását, szállítási körülményeit és szavatossági idejét is pontosan rögzítened kell. Ezzel biztosítható, hogy bármelyik élelmiszerbiztonsági problémát gyorsan vissza lehessen vezetni a problémás termékhez.

Dokumentálás és naplózás:

A HACCP rendszer egyik fontos eleme a pontos dokumentálás. Minden hőmérsékleti ellenőrzést, tisztítást, fertőtlenítést és egyéb kontrollpontot naplóznod kell, hogy bármikor visszakereshető legyen, mi történt egy adott napon vagy időszakban. Ez nemcsak a jogszabályoknak való megfelelést segíti, hanem garantálja az élelmiszerbiztonságot is.

A HACCP dokumentáció mindig az adott vállalkozásra van szabva! Csapatunkban erre specializálódott szakember tud neked segíteni ebben, és ha kérdésed van, akkor meg is tudjátok beszélni!

Jelentkezz online tanácsadásra!

Érintésvédelem | Tűzvédelem

Akár saját büféd van, akár bérbe veszed a helyiséget/kocsit, mindenképp fontos, hogy elvégeztesd az érintésvédelmi és tűzvédelmi ellenőrzést! Ezek az átvizsgálások segítenek minimalizálni a tűz és áramütés kockázatát, biztosítva, hogy a büféd minden szempontból biztonságos legyen.

Ne spórolj a szakembereken! Csak olyan szakértőt bízz meg, akinek megvan a megfelelő képesítése és jogosultsága az ilyen típusú ellenőrzések elvégzésére. Ha nem megfelelően végzik el az átvizsgálást, komoly bírságokra számíthatsz, és senki nem szeretné, hogy egy elavult vezeték miatt baleset történjen a büfében.

Amit neked kell beszerezned és biztosítanod, az a poroltó készülék, amit évente felül is kell vizsgáltatnod. Ne kerüljön rá sor, de ha mégis tűz ütne ki, akkor legyen kéznél gyorsan, így olyan helyre helyezd, ahol könnyedén elérhető és rögtön használható.

Remélem a „Milyen végzettség és feltételek szükségesek egy büfé üzemeltetéséhez 2025-ben?” cikkünkkel segítettünk átlátni az induláshoz szükséges lépéseket. Ha bármilyen kérdésed van még, ne habozz írni nekünk!

 

Ha bármi kérdésed van nyugodtan fordulj hozzánk!

Jelentkezz

online

konzultációra!

Minden üzletnyitás nagy feladat, de megéri! Segítünk benne!

Elkészített dokumentáció

Cég akiknek dolgoztunk