Jelentkezz
konzultációra
Vágjunk is bele! Itt egy gyors checklist, erre ha bármikor ránézel, látod, hogy mivel vagy már meg, és mi az, ami esetleg hiányzik, de azért mindenképpen ajánljuk, hogy legalább egyszer olvasd végig a teljes Textilüzlet nyitás feltételei 2025 cikkünket.
Sokan már az elején pánikba esnek, mert nem tudják, hogy mi a különbség a két fogalom között. Most itt az elején szeretnénk megkönnyíteni neked ezt a kérdés, ezért röviden összefoglaljuk, miben különbözik a bejelentés és a működési engedély.
Bejelentési kötelezettség: A bolt megnyitása előtt be kell jelentened a tevékenységedet annál a helyi önkormányzatnál, amelyhez az üzleted tartozik. Tehát, ha például Pécsett szeretnéd megnyitni az üzletedet, akkor a pécsi önkormányzat felé kell ezt megtenned. Ezt egyszerűen elintézheted az epapir.gov.hu oldalon, ha van ügyfélkapus hozzáférésed. Ha nincs, vagy segítségre lenne szükséged, ebben is támogatunk. Miután megtetted a bejelentést, az önkormányzat feldolgozza az adataidat, rögzíti a nyilvántartásában, és általában egy hónapon belül személyesen is ellenőrzi a boltodat. Ekkor megnézik, hogy minden megfelel-e a bejelentésednek és az előírásoknak.
Működési engedély: Ebben az esetben is részedről egy bejelentés történik, de itt a hivatal mérlegeli, hogy megkaphatod-e az engedélyt vagy sem. Az általad benyújtott kérelem alapján felülvizsgálják a bolt feltételeit, és határozatot hoznak arról, hogy megnyithatod-e az üzletedet. Ez a folyamat általában több időt vesz igénybe, de jellemzően 20-25 napon belül megszületik a döntés.
Ha bármilyen kérdésed van, vagy szükséged van segítségre, keress minket bizalommal – sokéves tapasztalatunk van ezen a területen!
A fentiek alapján, a textilboltodhoz működési engedély NEM szükséges, azonban a tevékenységet be kell jelentened az Önkormányzat felé, illetve az ehhez szükséges dokumentumokkal is rendelkezned kell, hogy ellenőrzés során ne bírságoljanak meg.
Fontos tudnod, hogy a boltod megnyitásához eladói végzettségre nincs kötelező előírás, bár mindenképp hasznos lehet, ha rendelkezel vele, vagy legalább egy alkalmazottad.
Általában a textilüzletek kisebb méretűek, de ha te szeretnél egy olyat nyitni, ahol legalább tíz ember egyszerre is tartózkodhat, akkor wc-t és öltözőt kell biztosítanod. Ha a vásárlók nem is használják, legalább a személyzetnek könnyebbséget jelent, ha helyben vannak ezek a dolgok. De ha nincs ilyenre lehetőséged, akkor se ijedj meg, mert ilyenkor egy úgynevezett befogadó nyilatkozattal egy másik üzletben megoldható lesz a dolog.
A 48/2013. (XI.15.) NGM rendelet szerint minden kiskereskedelmi tevékenységhez szükséges online pénztárgép használata. Ez azt jelenti, hogy a textilüzletedben nem elegendő nyugtát és számlát kiállítani – biztosítani kell a pénztárgépes nyilvántartást is. Gondoskodj arról, hogy pénztárgéped megfeleljen az adóhatósági előírásoknak, vagyis a hatályos műszaki követelmények alapján szerezd be és legyen kint a pénztárgép száma is, jól látható helyen.
Sokan elfelejtik, vagy nem is tudják, hogy a pénztárgépek éves felülvizsgálata kötelező. Az üzembe helyezését követő egy éven belül kell először elvégeztetned, és utána minden évben szükséges megismételni. Arra nagyon ügyelj, hogy a felülvizsgálatot csak a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) nyilvántartásában szereplő szervízek végezhetik el!
Azzal is jó, ha tisztában vagy, hogy ha csak nagykereskedésed van, akkor nem kötelező a pénztárgép használata, mert ebben az esetben számlát is kiállíthatsz a vásárlók részére.
Tipp: ha kilós alapon árusítod az anyagokat, akkor egy hitelesített mérleget is be kell szerezned, amit szintén évente szervízeltetned kell.
Amennyiben alkalmazottakat is foglalkoztatsz, akkor kötelező elvégezni a munkahelyi kockázatelemzést. Ezt egy erre szakosodott szakember végzi el, és egy dokumentumban rögzíti a feltárt potenciális veszélyforrásokat, amelyek a munkakörnyezetben jelen lehetnek.
Figyelj arra, hogy tényleg olyan embert válassz, akinek van erre engedélye, mert a munkavédelmi hatóság bármikor ellenőrizhet, és ha nem rendelkezel ezzel, vagy nem hitelesített a kiállított dokumentum, akkor csúnyán a pénztárcádba kell nyúlnod.
Egyébként ezeket az információkat neked sem árt tudnod, mert például olyanok kerülhetnek megállapításra, hogy milyen magasan legyen a kiszolgáló pult, hogy a sok órányi állás után se szakadjon le a derekad, vagy például a polcok mennyire terhelhetőek, stb.
De ide tartoznak a védőfelszerelések biztosítása is, amit szintén a szakember határoz meg, pl. vágásbiztos kesztyű a szövetek vágásához, csúszásgátló lábbeli, stb.
Még egy dolog, ami fontos! Alkalmazott alatt az esetileg bejelentett munkavállalót is értjük, tehát, ha van néhanapján beugrós embered, akkor már szükséges is ez a munkahelyi kockázatelemzés.
Kémiai kockázatelemzésre akkor van szükséged, ha veszélyes anyagokat, vagy vegyszereket használsz. DE! Sokan nem tudják, hogy a takarítószerek is ebbe tartoznak (a fertőtlenítéshez használt anyag már veszélyes anyagnak számít), így kvázi mindig szükséged lesz egy ilyenre.
A textilüzletekben lévő anyagok fokozott tűzveszélyessége miatt a szigorú tűzvédelmi szabályok betartása kötelező!
Az üzlet elektromos berendezéseit rendszeresen karban kell tartani, és ennek ellenőrzésére az érintésvédelmi és tűzvédelmi szabványossági felülvizsgálat gondoskodik. Ezt is csak erre képzett szakember végezheti el!
Ha nem ismersz ilyen embert, akkor szakértőink elvégzik neked az érintésvédelmi és tűzvédelmi felülvizsgálatot és kiállítják a szükséges dokumentumokat.
Ha van legalább egy bejelentett embered, akkor tűz-és munkavédelmi oktatás is kötelező lesz számotokra.
Poroltó készülékről is gondoskodnod kell, amit nem elég, hogy jó látható helyre kell kitenned, de még ezt is felül kell vizsgáltatnod évente. Kérlek, ne használd ajtótámasznak, vagy függönytámasztéknak, mert ha jönnek ellenőrizni, akkor ezért is megbüntethetnek téged.
Ha bármi kérdésed van nyugodtan fordulj hozzánk!
Jelentkezz
online
konzultációra!