Nulláról a profi üzleti tervig – útmutató kezdő vállalkozóknak

Melyik fázisban vagy éppen?

 § Cégalapítás §

Sok kezdő vállalkozó úgy gondolja, hogy ha már megvan a jó ötlet a vállalkozásához, tele van lelkesedéssel és elszántsággal, akkor már készen is van az induláshoz. Azonban egy fontos dolog sokszor kimarad, mégpedig az üzleti terv. Enélkül nem tudsz keretet adni a vállalkozásodnak, hiszen ez az a dokumentum, ami egy útmutató neked a vállalkozói utadon. Most biztos felmerül benned a kérdés, hogy „Oké, de hogyan kell üzleti tervet írni?” Ha te is most nézel szembe ezzel a kihívással, nyugodj meg: rengetegen jártak már előtted ezen az úton.
Ebben a blogcikkben bemutatom a legfontosabb lépéseket és tippeket, amikkel akár teljesen a nulláról is elkezdheted a saját üzleti tervedet megírni.


 

Miért fontos az üzleti terv?

Az üzleti terv nem egy ijesztő, megközelíthetetlen dokumentum, hanem egy olyan útiterv, ami segít abban, hogy tisztán lásd, hova szeretnél eljutni a vállalkozásoddal, és hogyan fogsz odaérni.

Képzeld el, hogy autóval indulsz útnak egy számodra ismeretlen városba, de nincs nálad se GPS, se térkép. Előbb-utóbb biztosan eltévedsz. Az üzleti terv pontosan azt a térképet adja a kezedbe, amivel elkerülheted a fölösleges kerülőket, és sokkal nagyobb eséllyel (és gyorsabban) éred el a céljaidat.

Emellett az üzleti terv segít:

  • átlátni a pénzügyeket (mennyi bevételre és kiadásra számíthatsz),
  • meggyőzni a befektetőket vagy egy bankot, ha hitelre van szükséged,

és önmagad számára is tisztázni, hogy az ötleted tényleg működhet-e a gyakorlatban

Az üzleti terv alapjai – így kezdd el

  1. Mutasd be az ötleted!

Az üzleti terv első része szóljon rólad és a vállalkozásodról. Írd le, ki vagy te, mi a fő tevékenységed, milyen terméket vagy szolgáltatást kínálsz, és miben különbözöl a versenytársaktól. Például: ha pizzériát nyitnál, akkor nem elég azt írni, hogy „finom pizzát készítek”. Inkább fogalmazd meg, hogy „gluténmentes és vegán opciókat is kínálok, mert a környéken nincs olyan étterem, ami erre figyelne”.

  1. Ismerd meg a piacod!

Egy jó üzleti terv tartalmaz piackutatást is. Ez nem feltétlenül jelent bonyolult statisztikákat. Elég, ha utánanézel, kik a versenytársaid, mennyiért dolgoznak, és milyen ügyfélkört céloznak meg. Gondold végig: kik lesznek a te ideális vevőid, és miért fognak téged választani? A megfelelő célcsoport kiválasztása nagyon fontos! Maradva a pizzéria témánál, elég nagy eséllyel nem a fogyókúrázó nők lesznek a célcsoportod (kivéve, ha egészséges, zöldségalapú pizzát is fogsz sütni), így a marketingedet is ennek megfelelően kell majd felépítened!

  1. Ne ijedj meg a számoktól – így állj neki a pénzügyeknek

Ez az a rész, amitől a legtöbben tartanak, pedig nagyon hasznos. Számold ki, mennyibe kerül elindítani a vállalkozást (helyiségbérlés, eszközök, anyagok, engedélyek), és mennyi lesz a havi működési költséged. Ezután próbáld megbecsülni, mennyi bevételt érhetsz el. Nem baj, ha csak megközelítőleg tudsz számokat írni, de legyen reális! Ezen bármikor tudsz módosítani, és így a növekedésedet is nyomon követheted.

  1. Marketing és értékesítés

Nem elég, ha van egy jó terméked vagy szolgáltatásod – tudatnod kell a világgal, hogy létezel. Az üzleti tervben írd le, hogyan szerzed majd az ügyfeleidet: közösségi média, szórólapok, hirdetések, személyes ajánlások? Például egy fodrászat esetén sokszor a szép, megosztott Instagram-fotók vonzzák be a vendégeket. Azon is érdemes lehet elgondolkodnod, hogy mi a jövőképed? Mit szeretnél elérni 5-10 év múlva? Hol látod magad, és ehhez a jelenben milyen lépésekre van szükséged?

  1. Mi lehet a bökkenő? Így készülj fel a váratlan helyzetekre

Minden vállalkozásban vannak buktatók. Fontos, hogy előre gondolj rájuk, és legyen „B” terved. Mi történik, ha kevesebb vevőd lesz, mint vártad? Vagy ha drágul az alapanyag? Ha ezekre a kérdésekre van válaszod, sokkal magabiztosabb leszel.

Tippek, ha most írsz először üzleti tervet

  • Ne a tökéletesre törekedj! Az üzleti terv egy élő dokumentum, amit később bármikor módosíthatsz. Hidd el, azt is jó lesz látnod, hogy egy fél évvel vagy évvel később, hogy honnan indultál, miket sikerült véghez vinned, amire joggal büszke lehetsz.
  • Írj egyszerűen! Nem kell bonyolult szakkifejezéseket használnod, a lényeg, hogy te magad értsd meg. Ezt elsősorban magadnak készíted, és ha ott tartasz, hogy hitelhez vagy pályázathoz kellene beadnod, akkor bármikor tudsz rajta finomítani.
  • Kérj visszajelzést! Mutasd meg valakinek, aki ért hozzá, és hallgasd meg a tanácsait. Lehetséges, hogy olyat vesz észre, amire nem is gondolnál!

Hogyan segíthetünk mi, mint Megvédelek.hu ebben?

Ha úgy érzed, hogy az üzleti terv írása túl nagy falat, vagy szeretnél profi támogatást, akkor tanácsadással tudjuk segíteni vállalkozásod elindítását. Nemcsak abban segítünk, hogyan építsd fel a dokumentumodat, hanem abban is, hogyan alakítsd ki biztonságosan és fenntarthatóan a vállalkozásodat.

Hiszen a sikeres üzlethez nemcsak jó ötlet és üzleti terv kell, hanem munkavédelmi, tűzvédelmi és HACCP szempontból (ha élelmiszerrel fogsz foglalkozni) is rendben kell lenned. Mi ebben is partnereid vagyunk: segítünk eligazodni a szabályozások között, elkészítjük a szükséges dokumentációkat, és biztosítjuk a hátteret ahhoz, hogy te nyugodtan építhesd a vállalkozásodat.

Összegzés

Egy üzleti terv megírása elsőre ijesztőnek tűnhet, de valójában csak arról szól, hogy leírd az ötleted, a céljaid és a hozzá vezető utat. Nem kell tökéletesnek lennie – az a fontos, hogy legyen. Ha pedig elakadsz, a Megvédelek.hu csapata segít abban, hogy ne csak papíron legyen működőképes a vállalkozásod, hanem a gyakorlatban is.

Ne feledd: a jó üzleti terv nem korlátoz, hanem irányt mutat!


Remélem, hasznos volt számodra a „Nulláról a profi üzleti tervig – útmutató kezdő vállalkozóknak” című cikkünk. Ha szeretnél tanácsot kérni, ne habozz írni nekünk! Segítünk, hogy az álmodból valódi, sikeres vállalkozás szülessen! 

 

Jelentkezz

online

konzultációra!

Minden üzletnyitás nagy feladat, de megéri! Segítünk benne!

Elkészített dokumentáció

Cég akiknek dolgoztunk