Változás a tűzvédelmi szabályokban – amit mindenkinek érdemes tudni

Melyik fázisban vagy éppen?

 § Cégalapítás §

A tűzvédelem nemcsak kötelezettség, hanem befektetés a biztonságba is.
2025. szeptember 23-án új szabályok léptek életbe, amelyek meghatározzák, miként lehet tűzjelző és tűzoltó berendezéseket kikapcsolni karbantartás vagy hiba esetén.
Korábban sok helyen bevett gyakorlat volt, hogy az üzemeltető ideiglenesen leállította a rendszert, majd a karbantartás után visszakapcsolta. Ez azonban többé nem elég: a bejelentési kötelezettség szigorodott, és a hatóságok mostantól sokkal pontosabban követik, mikor és hol nem működik egy tűzvédelmi rendszer.


Mit ír elő az új tűzvédelmi szabály?

Az Országos Tűzvédelmi Szabályzat (OTSZ) legújabb módosítása két fő esetet különböztet meg:

  1. Tervszerű kikapcsolás esetén:
    Legalább 5 munkanappal előre, írásban be kell jelenteni a kikapcsolást a tűzvédelmi hatóság felé, ami 2024. október 1. óta a helyileg illetékes kormányhivatal.
  2. Hiba miatti kikapcsolás esetén:
    Ha a meghibásodás 24 órán belül nem hárítható el, a hatóságot azonnal, telefonon értesíteni kell.

FONTOS!: nincs kötelező nyomtatvány, vagy előírás, hogy mit kell tartalmaznia – a lényeg, hogy az információ időben és pontosan eljusson a megfelelő helyre.

Miért ilyen szigorú a szabály?

A cél egyszerű: megelőzni a bajt.
Amikor egy tűzjelző rendszer ideiglenesen offline, a hatóság szeretné tudni, hogy hol és mikor történik ez, hogy egy esetleges tűzesetnél ne vesszen el értékes idő.

Képzeld el:
egy étterem éjszakai karbantartás közben lekapcsolja a rendszert, de elfelejtik bejelenteni. Ha éjjel tűz üt ki, a riasztás nem működik – ez emberéletet és vagyont is veszélyeztethet.

Egy másik példa:
egy irodaházban elektromos felújítás zajlik, és a tűzjelzőt átmenetileg ki kell kapcsolni. A bejelentés elmarad, a hatóság pedig nem tud róla, hogy a rendszer inaktív. Ez már önmagában bírságot és kockázatot is jelenthet.

Hogyan segít a Megvédelek.hu a tűzvédelemben?

Célunk, hogy a tűzvédelem ne bonyolult szabályhalmaz legyen, hanem érthető, betartható rendszer, amely valóban biztonságot ad.
Az alábbi tűzvédelmi szolgáltatásokkal segítjük a vállalkozásokat és intézményeket:

Tűzvédelmi oktatás

A tudás életet menthet – ezért minden vállalkozásnál alapvető, hogy a dolgozók tisztában legyenek a tűzvédelmi előírásokkal.
Mi olyan elméleti oktatásokat kínálunk, ami online elérhető, csak a lényeget tartalmazza, és videós formátumban nemcsak, hogy használható tudást ad, de még szórakoztató is.

Példa: Egy raktárban keletkezett kisebb tűz percek alatt elfojtható, ha a dolgozók tudják, hogyan kell helyesen reagálni – így elkerülhető a súlyosabb kár.

Tűzvédelmi szabályzat készítése

Ha egy munkahelyen 5 főnél több dolgozik, kötelező tűzvédelmi szabályzatot készíteni.

Ez a dokumentum tartalmazza:

  • a tűzvédelmi felelősök kijelölését,
  • a megelőző intézkedéseket,
  • a karbantartás és felülvizsgálat rendjét,
  • a menekülési útvonalakat és vészhelyzeti eljárásokat.

Erre szakosodott kollegánk a szabályzatot a vállalkozásra szabottan készíti el – nem sablonból, hanem az adott épület és tevékenység alapján.

Tűzvédelmi szabványossági vizsgálat

A tűzvédelmi rendszereknek nem elég „működniük” – meg is kell felelniük a szabványoknak.
Csapatunk elvégzi a teljes körű tűzvédelmi felülvizsgálatot, amely magában foglalja:

  • a berendezések működésének ellenőrzését,
  • a dokumentációk vizsgálatát (naplók, jegyzőkönyvek),
  • a hiányosságok feltárását és javítási javaslatokat.

Példa: Ha egy üzemcsarnokban a tűzoltó készülékek lejártak, az már önmagában bírságot vonhat maga után – de a felülvizsgálat időben segít ezt megelőzni.

Tanácsadás és konzultáció

Nem tudod, mire van szükséged? Segítünk eligazodni a tűzvédelmi előírásokban. Tanácsot adunk, elkészítjük a szükséges dokumentációkat, és hosszú távon is partnerként segítünk a biztonság fenntartásában.

Mikor kell tűzvédelmi vizsgálatot végezni?

A tűzvédelmi szabványossági vizsgálatot kötelező elvégezni:

  • új épület esetén vagy a meglévő épület átalakítása után,
  • használatbavétel előtt,
  • illetve rendszeresen, a jogszabályban előírt időszakonként.

Ezen felül bármikor javasolt, ha:

  • tűzvédelmi berendezést cserélsz,
  • tűzeset történt,
  • vagy változott az épület kialakítása.

Összegzés:

A 2025-ös tűzvédelmi változások nem azért születtek, hogy megnehezítsék az életed – hanem hogy biztonságosabbá tegyék a mindennapokat.
Mi segítünk abban, hogy ez a gyakorlatban is működjön:
tűzvédelmi oktatással, szabályzatkészítéssel, felülvizsgálattal és tanácsadással.

Nézd meg részletesen szolgáltatásainkat.


Remélem a „Változás a tűzvédelmi szabályokban – amit mindenkinek érdemes tudni” cikkünk hasznos volt számodra. Ha bármilyen kérdésed van – akár a cikkben leírtakkal, akár más kapcsolódó témával kapcsolatban -, keresd bátran bennünket!

 

Jelentkezz

online

konzultációra!

Minden üzletnyitás nagy feladat, de megéri! Segítünk benne!

Elkészített dokumentáció

Cég akiknek dolgoztunk