Újabb termékvisszahívás – fogyasztói és forgalmazói tudatosság fontossága

Melyik fázisban vagy éppen?

 § Cégalapítás §

Tegnap ismét ráirányult a figyelem az élelmiszer-biztonságra: a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. által forgalmazott 100 g-os szeletelt füstölt norvég lazacfilét ugyanis vissza kellett hívni.
Az ok: az állami hatósági vizsgálat során kimutatták az élelmiszerben a veszélyes baktériumként számon tartott Listeria monocytogenes jelenlétét.
Ebben a cikkben áttekintjük, hogy mit jelent ez a fogyasztóknak, milyen lépések várhatók a forgalmazó és a hatóság részéről, hogyan csökkenthetjük saját kockázatunkat.


Mi történt pontosan a füstölt lazac visszahívása kapcsán?

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) értesítése szerint egy hatósági ellenőrzés során az említett tételeknél mikrobiológiai nem-megfelelőséget találtak: a lazacfilében Listeria monocytogenes jelenlétét azonosították.
A Spar Magyarország Kft. – azonnali intézkedéssel – kivonta a terméket a forgalomból és elindította a visszahívási folyamatot. A hatóság is kiemelten kéri, hogy ha valaki még otthon rendelkezik ilyen tételazonosítóval ellátott termékkel (LOT20112025- 2025.11.11.), ne fogyassza el azt.

Listeria baktérium: miért veszélyes és hogyan védekezhetsz ellene?

A Listeria monocytogenes olyan baktérium, amely számos élelmiszerben előfordulhat – különösen azokban, amelyek hűtve, de pasztörizálatlanul kerülnek a fogyasztóhoz (például egyes lágy sajtok, hidegen füstölt halak).
Bár az egészséges felnőttek számára ritkán okoz súlyos betegséget, kockázatosabb lehet:

  • várandós nők számára (lehet akár magzatot érintő fertőzés is),
  • immunrendszerükben gyengébb személyek számára,
  • idősebb emberek számára.

Ezért kiemelten fontos, hogy az ilyen kategóriába tartozó fogyasztók fokozottan figyeljenek az élelmiszer-biztonsági jelzésekre.

Mit jelent ez a fogyasztó számára?

Ha ilyen terméket vásároltál, itt egy praktikus teendőlista:

  1. Ellenőrizd, hogy a termék tételazonosítója megegyezik-e a visszahívottal (LOT20112025) és hogy a minőségi megőrzési idő 2025. november 11-e.
  2. Ha igen, ne fogyaszd el – inkább vidd vissza a vásárlás helyére, vagy jelezd a forgalmazónál.
  3. Tartsd meg a vásárlási bizonylatot, ha panaszt kívánsz tenni – a forgalmazó és/vagy a hatóság felé.
  4. Ha már elfogyasztottad és tüneteket tapasztalsz (láz, fejfájás, hányás, izomfájdalom), fordulj mielőbb orvoshoz.
  5. Figyeld az élelmiszerhíreket és az NKFH közleményeit: hasznos tudni, hogy milyen termékeket hívnak vissza és miért.

Hogyan lehet megelőzni az ilyen helyzeteket?

Minden élelmiszer-fogyasztó számára hasznos lehet néhány egyszerű biztonsági alapelv:

  • Vásárláskor ellenőrizd a csomagolás állapotát: ne válassz sérült, duzzadt, nedves vagy épp olyan terméket, ahol le van kopva a hozzávalók listája, vagy a lejárati dátum!
  • Tárold a hűtött termékeket az ajánlott hőmérsékleten, és lehetőség szerint minél hamarabb fogyaszd el, de a lejárati határidőn belül!
  • Hidegen füstölt halaknál, salátáknál, pasztörizálatlan sajtoknál kiemelten figyelj ezekre!
  • Várandósnak, idősebbnek, immun­gyenge személynek ajánlott kerülnie azokat az ételeket, amelyeknél ismert a Listeria-kockázat (pl. pasztörizálatlan tejtermékek, hidegen füstölt halak).
  • Figyeld a visszahívásokat!

Mi történik a forgalmazó és a hatóság részéről?

Ebben az esetben a Spar Magyarország és az NKFH együttműködve a következőket tette:

  • A kifogásolt tételt azonnal kivonták a kereskedelmi forgalomból.
  • A visszahívás részleteit nyilvánosságra hozták: terméknév, csomagolás, tételazonosító, minőségi megőrzési idő.
  • A hatóság nyomon követi a visszahívott tételek további sorsát: például megsemmisítés vagy elszállítás.
  • A fogyasztókat is tájékoztatták, hogy a veszélyes terméket ne fogyasszák el.

Ez a fajta intézkedés azt is jelzi, hogy ebben az esetben az élelmiszer-biztonsági rendszer jól működik: a hatóság és a forgalmazó közösen lépett fel, mindenki megtett mindent annak érdekében, hogy senki ne betegedjen meg.

Miért érdemes komolyan venni az ilyen eseteket?

Bár lehet, hogy eddig te is zavartalanul fogyasztottál hasonló termékeket, ez az esemény figyelmeztetésként is szolgál:

  • Az élelmiszerlánc bármely pontján előfordulhat hiba, amelyet nem észlelünk elsőre.
  • A fogyasztó szerepe sem passzív: a tájékozottság, a dokumentumok megőrzése, az azonnali visszajelzés mind hozzájárulhatnak a biztonsághoz.
  • Egy visszahívás nem csak a termékről szól, hanem mindenki biztonságáról.
  • Az átláthatóság erősíti a fogyasztói-bizalmat.

Összefoglalás

Ez az ügy is jól mutatja, hogyan működnek az élelmiszer-biztonsági mechanizmusok: visszahívás, tájékoztatás, intézkedés.

De a kulcs végső soron az, hogy Te, mint fogyasztó, ne csak passzívan fogadd el az információt, hanem aktívan dolgozz te is a saját védelmedért: termék ellenőrzése, helyes tárolás, tudatosság.

Ha pedig élelmiszerrel foglalkozol, akkor a te feladatod az, hogy legyen a vállalkozásodra szabott HACCP rendszered, amely pont az ilyen esetek kivédésére (is) lett kitalálva.


Remélem tetszett az „Újabb termékvisszahívás – fogyasztói és forgalmazói tudatosság fontossága” című cikkünk.” Célunk nem az elijesztés volt, hanem az, hogy az ilyen események ne félelmetes hírként hassanak, hanem tanulságként – mert a megfelelő tudás és a felkészültség a legjobb védelem.
Ha szeretnéd biztonságossá tenni élelmiszeripari vállalkozásod működését, kérj tőlünk HACCP-tanácsadást!

 

Jelentkezz

online

konzultációra!

Minden üzletnyitás nagy feladat, de megéri! Segítünk benne!

Elkészített dokumentáció

Cég akiknek dolgoztunk