Munkavédelmi kockázatelemzés lépésről lépésre – Te jól csinálod?

Melyik fázisban vagy éppen?

 § Cégalapítás §

A munkavédelem sokak számára még mindig egy kötelezően letudandó adminisztratív teher – egészen addig, amíg be nem következik egy baleset vagy egy komoly hatósági ellenőrzés. Ilyenkor derül ki, hogy a kockázatértékelés hiánya vagy hiányosságai súlyos bírságokat, jogi felelősséget és akár többmilliós kárt is okozhatnak. Pedig egy jól elkészített munkavédelmi kockázatértékelés pontosan ezeket hivatott megelőzni.
A „Munkavédelmi kockázatelemzés lépésről lépésre – Te jól csinálod?” című cikkünkben összeszedtünk neked mindent- röviden és tömören-, amit tudni érdemes.


Mi az a munkavédelmi kockázatértékelés?

Egyszerűen fogalmazva: a munkavédelmi kockázatértékelés egy olyan dokumentált elemzés, amely felméri, hogy egy adott munkahelyen milyen veszélyek leselkednek a dolgozókra, és javaslatokat is ad arra, hogyan lehet ezeket a veszélyeket csökkenteni vagy megszüntetni.

Ez lehet például:

  • a zajszint túl magas egy gyártósoron,
  • csúszós a padló egy raktárban,
  • nem megfelelő a világítás egy irodában,
  • vagy nincs biztosítva az elsősegélynyújtás lehetősége.

A cél az, hogy minden munkavállaló biztonságos környezetben végezhesse a munkáját, és a munkáltató eleget tegyen a jogszabályi előírásoknak.

Kötelező minden munkahelyen?

Igen, ahol már van legalább egy alkalmazott, legyen szó alkalmi bejelentett munkavállalóról is, ott a munkavédelem nem választható opció – a munkavédelmi törvény egyértelműen előírja, hogy minden munkáltató köteles munkavédelmi kockázatértékelést készíteni, már az első munkavállaló belépése előtt.

Ez nem csak gyárakra vagy építkezésekre vonatkozik, hanem irodákra, boltokra, szolgáltató egységekre is. A hatóságok rendszeresen ellenőrzik ezek meglétét, és a hiányosságokat több százezer, akár milliós bírsággal is szankcionálhatják.

Ki felel a munkavédelmi kockázatelemzés elkészítéséért?

Sokan azt hiszik, hogy ez „majd a főnök dolga”. Valójában ez tévhit. A felelősség valóban a munkáltatót terheli, de a kockázatértékelést szakképzett munkavédelmi szakembernek kell elkészítenie. Ehhez ugyanis nemcsak a veszélyek felismerése, hanem a jogszabályi és műszaki ismeretek is szükségesek. Fontos, hogy tényleg profi, erre a munkára feljogosított szakembert bízz meg ennek elkészítésére!

Egy hibásan megítélt kockázat – például egy nem megfelelően minősített létra vagy veszélyes vegyi anyag – súlyos következményekkel járhat. Ha ebből baleset történik, a munkáltatót nemcsak pénzbírság, hanem büntetőjogi felelősség is terhelheti.

Mikor kell frissíteni a kockázatelemzést?

A kockázatértékelés nem „egyszer letudott” feladat. Minden munkakör, munkakörülmény, technológiai változás, vagy akár egy új munkavállaló belépése esetén frissíteni kell. Emellett ajánlott évente legalább egyszer átnézni, hogy minden még aktuális-e, különösen veszélyes munkakörnyezet esetén.

Mire figyelj, ha biztosra akarsz menni?

Ne használj internetes sablonokat! Egy „letöltött minta” sosem fogja pontosan lefedni a saját munkahelyi körülményeidet.

Kérj ajánlatot hiteles, képzett munkavédelmi szolgáltatótól. A megvédelek.hu-nál is találsz erre képzett szakembert, így tudunk neked ebben (is) segíteni.

Ne csak a dokumentumra, hanem a megvalósításra is figyelj: hiába van papíron kockázatértékelésed, ha a dolgozók nem kapják meg az ajánlott egyéni védőfelszerelést vagy például nincs elsősegélydoboz. A munkavédelmi oktatás is ide tartozik.

Összefoglalás

A munkavédelmi kockázatértékelés nem felesleges adminisztráció, hanem a munkáltató és a dolgozók közös érdeke. Egy szakszerűen elvégzett elemzés nemcsak a bírságoktól, de komoly balesetektől, perektől és emberi tragédiáktól is megóvhat.

Ha bizonytalan vagy abban, hogy a te munkahelyeden rendben van-e a kockázatértékelés, kérj konzultációt tőlünk – segítünk feltárni a hiányosságokat, és gondoskodunk a jogszabályoknak megfelelő megoldásról.


Remélem, hasznosnak találtad a „Munkavédelmi kockázatelemzés lépésről lépésre – Te jól csinálod” című útmutatót a munkavédelmi kockázatelemzés világában. Tudjuk, hogy a szabályok, dokumentumok és felelősségek könnyen megterhelőek lehetnek – de pont ebben tudunk segíteni.
Mi nap, mint nap ezzel foglalkozunk, így rutinosan és gyorsan átlátjuk, mire van szükség a te vállalkozásodban. Ha szeretnéd biztos kezekben tudni a kockázatértékelést, fordulj hozzánk bátran. Írj nekünk, és együtt átnézzük, mire van szükséged – felesleges körök nélkül, érthetően, gördülékenyen.

 

Jelentkezz

online

konzultációra!

Minden üzletnyitás nagy feladat, de megéri! Segítünk benne!

Elkészített dokumentáció

Cég akiknek dolgoztunk