Hol tudom megnézni az adószámlám és az adóhátralékom? Útmutató vállalkozóknak

Melyik fázisban vagy éppen?

 § Cégalapítás §

Vállalkozóként rendkívül fontos, hogy tisztában legyünk az adóügyeinkkel. Sokan csak akkor néznek utána az adószámlájuknak, amikor már valamilyen értesítést kapnak a NAV-tól – pedig az adófolyószámla rendszeres ellenőrzése segít elkerülni a kellemetlen meglepetéseket, például egy késedelmi pótlékot vagy egy váratlan inkasszót.
De hol is tudjuk megnézni pontosan, hogy van-e adóhátralékunk, túlfizetésünk, vagy éppen minden rendben van?


Nyilván, ha van könyvelőd (amit javaslunk vállalkozás esetén), könnyedén meg tudja ezt neked nézni, de jó, ha tisztában vagy te is azzal, hogy mit hol keress, ha sos szükséged van valamilyen adatra (és nem érhető el rögtön a könyvelőd).

Az adószámla elérése a NAV online felületén

Az adószámla megtekintésének leggyorsabb és legegyszerűbb módja Ügyfélkapun keresztül lehetséges.
Ha rendelkezel ügyfélkapus hozzáféréssel (amire ma már szinte minden ügyintézéshez szükség van), akkor az alábbi lépéseket kell követned:

  1. Lépj be a NAV ügyfélportáljára.
  2. A bejelentkezés után rögtön láthatod az adószámládat, és a Bővebb információra kattintva tételesen le is szűrheted arra az információra, ami épp kell neked.
  3. Itt láthatod a különböző adónemeid (például áfa, szja, járulék, iparűzési adó stb.) aktuális egyenlegét.
  4. Le tudod kérni az „Adófolyószámla kivonatot”, amely részletesen mutatja, hogy mikor milyen befizetések, jóváírások vagy terhelések történtek.

Ez a kivonat hivatalos dokumentum, amelyet akár könyvelődnek vagy a hatóságoknak is továbbíthatsz, ha szükséges.

Mi az az adóhátralék, és miért fontos időben rendezni?

Adóhátralékról akkor beszélünk, ha a fizetési határidő után sem teljesült az adott adónem befizetése. Ez nemcsak a tartozás összegét, hanem késedelmi pótlékot is vonhat maga után, amit a NAV automatikusan kiszámít.
Ha például egy vállalkozás elfelejt befizetni 50.000 forint szja-t, akkor néhány hónap múlva ez a tétel akár több ezer forinttal is megnőhet a pótlék miatt.

A jó hír az, hogy a NAV felületein nemcsak megnézni, de akár részletfizetést is lehet kérni bizonyos esetekben – ezt érdemes minél előbb intézni, mielőtt az adóhatóság végrehajtási eljárást indítana.

Mit tegyek, ha valami nem stimmel az adószámlámmal?

Sokszor előfordul, hogy az adószámla nem egyértelmű: például egy korábbi befizetés még nem könyvelődött, vagy téves adónemre utalták az összeget. Ilyenkor a legjobb, ha írásban érdeklődünk a NAV-nál, de telefonon is rendkívül segítőkészek.
Az ügyintézés gyorsítása érdekében érdemes a pontos bizonylatszámokat, befizetési adatokat is megadni – ezzel elkerülhetők a felesleges körök.

Ha bizonytalan vagy abban, hogyan értelmezd az adófolyószámlád vagy hogyan járj el, érdemes szakértő segítségét kérni – például a Megvédelek.hu csapatától, ahol nemcsak munkavédelmi, hanem vállalkozásokat érintő tanácsadásokban is tudunk segíteni.

Hogyan tudunk segíteni neked ebben?

Szakértői csapatunk nemcsak a munkavédelmi és tűzvédelmi előírások betartásában nyújt támogatást, hanem komplex segítséget ad a vállalkozások mindennapi működésében is. Több éves szakmai tapasztalattal rendelkezünk, így már sok kérdést kaptunk, aminek utánajártunk, és már zsigerből megy a válasz.
Ha például nem tudod, hogy:

  • mikor és hogyan kell elvégezni a munkavédelmi oktatást,
  • kinek a felelőssége a tűzvédelmi szabályzat elkészítése,
  • vagy hogyan kell dokumentálni a kockázatértékelést,

akkor érdemes hozzánk fordulni. Szakembereink nemcsak tanácsadást nyújtanak, hanem helyszíni felmérést, oktatást és dokumentációk elkészítését is vállalják.

Ezen felül abban is segítünk, hogy milyen jogszabályi kötelezettségek vonatkoznak a cégedre, és hogyan tudod elkerülni a hatósági bírságokat.
Ahogyan az adószámlád esetében is fontos az átláthatóság, ugyanúgy a munkavédelemben és tűzvédelemben is: a legjobb, ha előre gondolkodsz, és nem akkor kezdesz el kapkodni, amikor már kopogtat a hatóság.

Összegzés

Az adószámla és az adóhátralék ellenőrzése ma már néhány kattintással elvégezhető az ügyfélkapun keresztül. Érdemes havonta egyszer ránézni, hogy minden rendben van-e, hiszen egy kis odafigyeléssel komoly kellemetlenségek előzhetők meg.

Ha pedig szeretnéd, hogy vállalkozásod ne csak az adó-, hanem a munkavédelmi és tűzvédelmi előírásoknak is maradéktalanul megfeleljen, keresd bizalommal a Megvédelek.hu szakértőit!


Remélem tetszett a „Hol tudom megnézni az adószámlám és az adóhátralékom? Útmutató vállalkozóknak” című cikkünk. Ha bármilyen kérdésed van, legyen szó vállalkozással kapcsolatos ügyintézésről, tűzvédelemről, vagy egyéb munkavédelmi témáról, ne habozz írni nekünk! 

 

 

Jelentkezz

online

konzultációra!

Minden üzletnyitás nagy feladat, de megéri! Segítünk benne!

Elkészített dokumentáció

Cég akiknek dolgoztunk